• 0 342 3604372

Öğretim teknolojileri; bireyin öğrenme sürecinde yaşadığı problemleri analiz etmek, bu sorunlara çözümler geliştirmek ve çözümleri yönetmek ve değerlendirmek maksadıyla öğretim, öğrenme, gelişim süreçleriyle ilgili teknolojilerin bir arada kullanılması şeklinde tanımlanabilir. Teknoloji alanında üretilen bilgilerin hızla artması ve yaygınlaşması, bu birikimin eğitim-öğretim süreçlerine verimliliği artırmak amacıyla bilimsel bir yaklaşımla entegre edilmesi gereksinimini doğurmuştur. Öğretim teknolojileri, öğretim sürecinde “nasıl” sorusuna odaklanır. Bu süreçte verilmesi planlanan kazanımların daha açık şekilde, verimli ve ekonomik halde edinilmesini sağlayacak ve en önemlisi bu süreci bireysel öğrenmeye en uygun hale getirecek olan teknolojik araç ve gereçlerin tümü öğretim teknolojilerinin bir parçasıdır.

Modern teknolojinin öğretimde kullanılmasının ilk örnekleri olarak 1920’lerde yayınlanan BBC’nin eğitsel radyo programlarından söz edilebilir. 1960’lardan itibaren televizyonun yaygınlaşması ve 1969’da İngiltere’de Açık Üniversite’nin kurulmasıyla uzaktan eğitim süreçleri kitlelere yayılmaya başlamıştır. 1990’lara gelindiğinde bilgisayarların ve internetin yaygınlaşmasıyla öğretim teknolojileri hem ucuzlayıp erişilebilir hale gelerek yaygınlaşmış hem de kalitesi yükselmiştir. 2000’li yıllardan itibaren teknolojik araçlar öğretim sürecinin vazgeçilmez bir parçası haline gelmiş, dünyanın önde gelen birçok üniversitesi videoya kaydettikleri ders anlatımlarını ücretsiz olarak herkesin erişimine açmışlardır.

Türkiye’de ise uzaktan eğitimle ilgili ilk girişimler 1970’li yıllarda başlamış, 1982’de Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi’nin de kurulmasıyla uzaktan eğitim yükseköğretim seviyesine taşınmış ve yaygınlaşmaya başlamıştır. 1990’lı yıllarda dünya ile birlikte Türkiye’de de eğitimde bilgisayar kullanımı yaygınlaşmıştır. 1997 yılında ilk kez bilgisayar dersi ilköğretim okullarında seçmeli ders olarak verilmeye başlanmıştır. İlerleyen yıllarda ders saatleri ve şeklinde çeşitli değişiklikler yapılmıştır. 2013 yılından bu yana haftalık iki saat zorunlu ders olarak verilmektedir. Ayrıca birçok okulda bilişim öğretmenleri formatör öğretmen olarak okullarında bilişim teknolojileri desteği vermektedir.  Yükseköğretimde ise 1998 yılında Eğitim Fakültelerinin yeniden yapılanmaları sonucunda birçok Eğitim Fakültesinde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümleri kurulmuştur. İlk ve orta öğretim kurumlarında bilişim teknolojileri derslerini verecek öğretmen adaylarını yetiştiren BÖTE bölümlerinin öğretim üyeleri aynı zamanda eğitim fakültelerinin diğer bölümlerinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinin ihtiyaç duydukları bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı gibi dersleri de vermektedirler. Gaziantep Eğitim Fakültesi bünyesinde 2010 yılında açılan BÖTE bölümü 2014 yılı itibarıyla kapanmıştır.

15.06.2016 tarihinde yapılan Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında, eğitim fakültelerini yeniden yapılandırmak maksadıyla bir takım çalışmalar yapılmıştır. Bu bağlamda Eğitim Bilimleri bölümü çatısı altında Öğretim Teknolojileri adında yeni bir anabilim dalının kurulması da alınan kararlardan biridir. Fakültemizde de Öğretim Teknolojileri alanının ayrı bir çalışma alanı ve anabilim dalı olarak tesis edilmesi önemli bir husus olarak görülmüştür.

Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, hem örgün eğitimle hem de uzaktan eğitim faaliyetleriyle tezli ve tezsiz yüksek lisans programları ve doktora programı eğitimlerini vererek hem ilimizde hem de bölgemizdeki mevcut alan eğitimi ihtiyacına cevap vermeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda alanında ihtiyaç duyulacak akademisyenleri de yetiştirecek olan Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, bunların yanı sıra fakültemizin diğer bölümleri ile diğer fakültelerde yer alan Bilişim Teknolojileri, Öğretim Teknolojileri, Açık ve Uzaktan Öğrenme, Materyal Tasarımı gibi derslerin de sürdürülebilmesi için bir kaynak durumundadır.

Bu bağlamda 2021 yılı itibarıyla Eğitim Bilimleri Bölümü çatısı altında kurulan Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı’nın kuruluş amaç ve gerekçeleri şu şekilde özetlenebilir:

  • Öğretim Teknolojileri alanındaki bilimsel ve çağdaş gelişmeleri takip etmek
  • Bu gelişmelerden fakültemiz ve üniversitemiz için faydalı olanları uyarlayıp uygulanabilir hale getirerek hayata geçirmek
  • Fakültemiz bünyesindeki eğitimi izleyip değerlendirmek
  • Verilen eğitimin daha etkin hale getirilmesi için eğitimin verimini düşüren sorunları saptamak ve eğitimlerin etkinlik düzeyini belirlemek için bilimsel araştırmalar yapmak
  • Öğretim Teknolojileri ile diğer eğitim alanlarının işbirliğini gerektiren multidisipliner çalışmaları koordine etmek
  • Teknoloji alanındaki gelişmeler ve uygulamalardan diğer akademisyenlerin de faydalanmaları amacıyla eğiticilerin eğitimi etkinlikleri düzenlemek ve organize etmek, ihtiyaç duyduklarında diğer alan akademisyenlerine teknoloji alanında rehberlik etmek
  • İlimizde ve bölgemizde ihtiyaç duyulan Öğretim Teknolojileri alanında lisansüstü eğitimin verilmesini sağlamak
  • Öğretim teknolojilerinin öğrenme-öğretme süreçlerinde etkili ve verimli bir şekilde kullanılmasına destek olacak nitelikli araştırmacılar yetiştirmek
  • Bilimsel araştırma yöntemleri konusunda ve alanlarında yetkin akademisyenler yetiştirerek Öğretim Teknolojileri alanına katkıda bulunmak
  • Fakültemiz ve üniversitemiz bünyesinde verilen eğitim-öğretim teknolojileri alanındaki derslerin sürdürülebilmesi için gereken öğretim elemanı desteğini sağlamak
  • Öğretim Teknolojileri alanına yeni bakış açıları kazandırabilmek maksadıyla çeşitli bilimsel etkinlikler ve toplantılar düzenlemek

 

 Akademik Personel

 

Doç. Dr. İbrahim YILDIRIM (A.B.D. Başkanı)

 

Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı